Koporsók II.
II. Átmeneti kor
A 17. dinasztia végén, bár jóval ritkább, de még mindig előfordul a láda alakú koporsó. Több típus figyelhető meg, melyek közös jellemzője, hogy a palotahomlokzat motívum mellett kockás minták is láthatók rajtuk. Előfordul olyan, ahol az udzsat szempár nem egy oldalon jelenik meg, hanem egy-egy szem mindkét oldalon, illetve a lábrészen előfordul a szentélyen ülő Anubisz alakja[2].
A II. Átmeneti kor végére a láda alakú koporsókat lassan kiszorítják az antropoidok. Ezek külső dekorációja megváltozik, megjelenik az ún. rishi típus, melynek jellegzetessége, hogy a koporsó testét tollas szárnyak borítják, tehát emberfejű bá-madarat formáznak. Középen egy szövegsáv fut végig, melyen áldozati formula és a halott neve, valamint címei szerepelnek. A lábrésznél megjelenik a szentélyen ülő Anubisz. Az udzsat szempár annak ellenére, hogy tulajdonképpen szerepét veszti, mert a holttestet immár hanyatt fekve helyezik a koporsóba, megjelenik a vállrészen, vagy két oldalon egy-egy vagy pedig mindkettő a baloldalon.
A 17-18. dinasztia rishi koporsóinak némelyikét is feketére festették, ugyanakkor a királyi koporsók aranyozott díszítést kapnak. A legkorábbiak V. Antef és VII. Antef számára készültek. A fedeleket gipszréteggel vonták be. Ebbe vésték bele a tollelemeket, a nemezkendőt, egy szövegoszlopot a szárnyak és a két láb közé, a lábak alá Ízisz és Nepthüsz guggoló alakját. Vékony arany lemezt applikáltak a gipszréteg fölé. Az oldalak alapszíne fekete volt, de a hátoldal sárga színű festést kapott. A rishi típust a királyi temetkezésekben a 21. dinasztiáig használták.
Újbirodalom
Az Újbirodalom antropoid koporsóinak dekorációjáról általánosságban elmondható, hogy az arcot körülvevő egyszínű vagy sárga csíkos paróka, felváltja a nemesz-kendőt. A mellkasra nagy uzeht gallért festenek, mely a vállakon sólyomfejekben végződik. A nyakék alatt egy védőistennő látható, vagy a keselyűalakú Nekhbet, vagy Nut istennő, aki áll vagy guggol, szárnyas karjait általában kinyújtja. Az istennő alatt egy függőleges szövegsáv fut, melyek 3-4 vízszintes sáv keresztez, ilyen módon a múmiabandázst rögzítő pántokat imitálják. A függőleges sávba a http-dj-nswt (áldozat, amit a király ad) formula, vagy a Nut formula van írva. Az újbirodalmi koporsók két oldalának négy sarkán a Halottak Könyve 161. fejezetét írják fel, vinyettáján Thot látható, aki kezében a négy égtáj hieroglifáját tartja egy-egy standardon. Ezzel egyrészt földrajzilag tájolták a koporsót, másrészt ellenség-elpusztító varázsszöveggel látták el a benne fekvő halottat. A szöveg a Napisten ellenségét teknős képében pusztítja el. Az oldal többi szövegsávjában az jmAxw xr (ellátva lenni xy isten által) formula található a védőisten nevével. Ezek többnyire a Hórusz-fiúk, Anubisz, Thot, ritkábban a Héliopoliszi Kilencség istenei. Kezdetben az oldalon található téglalap alakú részek üresen maradnak, azonban hamarosan megjelennek bennük a Hórusz-fiúk, Anubisz, és az udzsat-szem a sírkápolna tetején. A fej és a láb végen Nephthüsz és Ízisz található. Ezek a motívumok stanardnak számítanak az Újbirodalom végéig.
A magánszemélyeknél általában egy antropoid koporsó van, de a legelőkelőbbek temetkezésében megjelennek a koporsóegyüttesek, melyek 2-3 koporsóból állnak. A legkülső általában láda alakú, mely a szállításhoz használt szánon áll.
Alapszín szerint az antropoid koporsók három típusa különböztethető meg:
- fehér,
- fekete,
- sárga.
Az Újbirodalom idején viszonylag gyakoriak voltak a nyers agyag koporsók, melyek dekorációja követi a korabeli fa koporsókét.
A 18. dinasztia idején még mindig gyakori a rishi típus a magántemetkezésekben, előfordul köztük fekete alapfestésű is. A fejdíszt és a gallért gyakran üvegpaszta vagy féldrágakő berakással alakítják ki. Az előkelők koporsóját olykor aranyozzák is. Később az alap fehérszínűvé válik, s ezzel egyidejűleg ábrázolások jelennek meg a szárnyak alatt a koporsó oldalán. Ezek az abüdoszi zarándoklat, vagy áldozatvivők, illetve a temetési menet részei lehetnek. A rishi típusba tartozik Ahhotep, Jahmesz-Nefertari és Meretamon koporsója is, melyek méretüket tekintve szokatlanul nagyok. Újításuk, hogy kidolgozták rajtuk az egymást a mellkason keresztező karokat.
A 18. dinasztia elején, I. Thotmesztől jelenik meg a magántemetkezésekben a „fehér” típus, melyet nem tollak díszítenek. Ismét a múmiához való hasonlóság kerül előtérbe, ezért megjelennek rajta a múmiapólyát rögzítő vászoncsíkok – ezek egyben szövegoszlopok funkcióját töltik be – sárga színnel. Az így kialakult blokkokat jelenetekkel töltik ki, ezek lehetnek áldozatvivők, vagy siratóasszonyok, esetleg az abüdoszi zarándoklat képei. Ugyanakkor istenalakok és a hozzájuk kapcsolódó szövegek is megjelenhetnek ezeken a koporsókon, így a Hórusz-fiúk és Thot. A szentélyen ülő Anubisz vagy Upuaut alakja megjelenhet a fedél oldalán az uzeht gallér alatt, de helye a lábrészen válik általánossá. Az arcot keretező paróka általában fekete vagy sötétzöld, míg az arc a férfiaknál vörösesbarna, a nőknél sárgás.
A rishi és a fehér típus együtt fordul elő III. Thotmesz uralkodásának korai éveiig.
III. Tothmesz egy sajnálatosan megrongálódott koporsóján megfigyelhető a dekoráció felvitelének új módszere. Nem a fa felületet dekorálták, hanem gipszbe áztatott vásznakat vittek fel rá, majd egy viszonylag vastag fehér gipszréteget. A koporsó a rishi típusba tartozik, a tollakat, ékszereket, és a fejék részleteit ebbe a gipszbe vésték mélyrelief technikával, majd aranyfóliával vonták be. A berakásos díszítéssel takarékosan bántak, alkalmazásuk kizárólag a szemekre és szemöldökökre terjedt ki.
III. Thotmesz uralkodása idején egy új típus jelenik meg a magántemetkezésekben, a fekete alapú antropoid koporsó, mely a 18. dinasztia végéig fordul elő. A fekete anyag a vizsgálatok szerint bitumen és gyanta egyaránt lehetett. Ezen a típuson a fekete színezés alól kivételt képzett az arc, a fejék és bandázsok, valamit a köztük megjelenő halotti istenségek alakjai. Ezeket általában sárgára festették vagy aranyozták a tulajdonos anyagi helyzetének függvényében, az arcot pedig bőrszínűre festették. A fekete szín a termékenység és az újjászületés szimbóluma volt. A koporsó azon részén ahol a fedél és az alj találkozik – ezt tartották a koporsó gyenge pontjának – előfordul a vörös szín használata, ahogy azt már korábban említettem ennek védelmező funkciója volt.
A legkorábbi, biztosan datálható „fekete” koporsó Hatnofreté, aki Szenmut[4] édesanyja volt. A vele egy sírban eltemetett, de korábban elhunyt férjének, Ramoszének „fehér” típusú koporsója van, csakúgy, mint Szenmut többi családtagjának. Ez a típus úgy tűnik III. Thotmesz uralkodásának végéig használatban maradt. Azokban a temetkezésekben, ahol csak egyetlen koporsóba helyezték az elhunytat, ott a „fekete” típust alkalmazták. Ha azonban koporsó-együttesbe – a nagyon gazdagok esetében – akkor azok eltérő típusba tartoztak. Erre példa Maiherperi, Kha és Meryet – sírjaik IV. Thotmesz és III. Amenhotep uralkodására datálhatók – valamint Yuya és Tuja temetkezése. Közülük a férfiakat három koporsóba helyezték a szarkofágon belül, a nőket kettőbe. Maiherperi és Kha külső és középső koporsója fekete alapú volt, aranyozással, Juja külső antropoid koporsója fekete alapú, középső koporsója nagy részét ezüst lemez borítja[5]. Mind az ötük legbelső koporsója teljesen aranyozott felületű.
III. Amenhotep uralkodása alatt a legelőkelőbb személyek esetében – például Amenhotep, Hapu fia vagy Merimosze, Núbia alkirálya - az antropoid koporsók, általában a legkülső kőből, többnyire bazaltból, vagy gránitból készültek. Merimosze esetében azonban mind a három kő, a két belső grandiorit, a külső vörösgránit a vele egybe tartozó szánnal együtt, mely a szállítást biztosította.
A 18. dinasztia végéről, az Amarna kort megelőző időszakból nagyon kevés koporsó maradt fenn, a királyi család továbbra is a rishi típust használta, míg a magánemberek a feketét és egy új „sárga” típust, mely az elhunyt isteni jellegét hangsúlyozza.
A sárga alapú koporsó, színes vinyettákkal és felirattal a 19. dinasztiát közvetlenül megelőző időkben válik általánossá, a legkorábbi ilyen Teti koporsója, a 18. dinasztia legvégére datálható. A típus alapszíne vagy a fa természetes színe, vagy sárga gesszó réteg. Színes jelenetek és szövegek találhatók rajtuk, melyek száma idővel növekszik. A hölgyeknél megjelenik a parókán, homloktájon a lótuszvirág-motívum, illetve a jellegzetes kör alakú aranyfülbevaló ábrázolása a füleken. A 21. dinasztia első feléig ez a típus a meghatározó. A „sárga” típusnál a karok a mellkason keresztezik egymást, azonban a kéz pozíciója változatosságot mutat: a nőké lehet kinyújtva vagy ökölbe szorítva, a férfiak általában ökölbe szorított kezükben amulettet tartanak.
Az előkelők temetkezésében használatban maradt a belső aranyozott koporsó ugyanazokkal a motívumokkal, mint a külső antropoid koporsó, bár a fennmaradt példányok nagyon ritkák. Közülük a legismertebb Henut-mehyté[6].
A 19. dinasztia első felében, Horemhebtől - II. Ramszesz uralkodásáig egy különleges típus is használatban van, ennek neve „mindennapi élet”[7] típus. Csak rövid ideig, a ramsszida kor elején fordul elő. Jellemzője, hogy a halottat élő emberhez hasonlóan, ünnepi ruhában ábrázolja. A nők egyik karja nyújtva, a másik a mellkas előtt behajlítva, benne lótuszvirág, a férfiaké kinyújtva. Leggyakrabban, mint múmiafedél fordul elő, a „sárga” típusú antropoid koporsón belül. Iszet koporsója a TT1-es sírból egy kiváló állapotban fennmaradt példánya ennek a fajtának, Kőből készült darab is maradt fenn belőle, mely egyben az egyik legkorábbi is. Ez eredetileg Paramesszének, Horemheb vezírjének készült, aki később I. Ramszesz néven uralkodó lett. Ő ezután új koporsót készíttetett magának, míg korábbi koporsóit II. Ramszesz uralkodása idején Ramszesz-Meriamon-Nebueben herceg temetkezéséhez használták fel. A belső koporsó a vezírt archaikus kötényben ábrázolja, karjait a teste mellett kinyújtja. Fején hosszú parókát visel. A ruhán elöl a 4 Hórusz-fiú alakja látható. A koporsó oldalát az erre a korszakra jellemző más típusokon is látható jelenetek díszítik (Thot, Hórusz-fiúk). Egy másik kőből készült példány Dzsehutihotep diorit koporsója a Louvreban.[8]
A korszak fa koporsóit kiválóan példázza az a nagyobb csoport, mely Szennedzsem sírjából (TT1) került elő Deir el-Medinából. Ezeknél a karok keresztbe vannak téve a mellkason, de hatalmas nyakék fedi őket. A fedélen és a koporsó oldalán a függőlegesen és vízszintesen futó, múmiabandázst utánzó szövegsávok között halotti istenségek és/vagy az elhunyt látható. Szennedzsem és fia, Honszu külső láda alakú (szállító) koporsóján a Halottak könyve 17. fejezetének vinyettái jelennek meg.
A 19. dinasztia végétől a király legbelső koporsója rishi, oldalán istenalakokkal. Fából készültek, kivétel Széthnahté, amely kartonázsból.
A következők maradtak fenn: I. Ramszesz, Széthnakht, III. Ramszesz, VI. Ramszesz (csak egy töredék). III. Ramszeszét egyetlen cédrusfa törzséből faragták, és a falai nagyon vékonyak.
A külső antropoid koporsók I. Széthitől az Újbirodalom végéig jellemzően kőből készültek, dekorációjukat a túlvilági könyvek jelenetei és szövegei képezik. Köszönhetően a kalcit sérülékenységének, melyből a legtöbb készült csak egyetlen ép példány maradt fenn, I. Széthiének a törzse, bár töredékeket már azonosítottak a korszak legtöbb királyához. VI. Ramszeszé sokkal ellenállóbb szürkepalából készült, azonban csak törött maradványai kerültek elő.
A 19. dinasztia végéről és a 20. dinasztia idejéről nem került elő koporsó magántemetkezésekből, ennek oka, hogy a 21. dinasztia idején uzurpálták[9] őket. A 20. dinasztia végéről, Thébából – ahonnan az Újbirodalom és a későbbi koporsók többsége származik – került elő néhány. Ezek múmiaformájú koporsók, jellemzőjük, hogy a fedél dekorációja gazdagabb lett, megjelenhet rajta a skarabeusz, a Napbárka és különböző pektorálok. Az oldalakon pedig különböző istenek előtt áldozati és adoráló jelenetek, melyeken az elhunyt mint pap vesz részt. A koporsó belseje dekorálatlan marad. A 19. dinasztia legvégén a 20. dinasztia idején a karok a mellkason keresztbe láthatók, az uzeht gallér alatt.
A magántemetkezésekből származó kőkoporsók, bár nem gyakoriak, de előfordulnak a 20. dinasztia elején, később azonban már nem.
Tell el-Jehudijából kerültek elő agyag-koporsók, melyek dekorációja a sárga típust utánozza.
Ajánlott linkek:
1. Tiauy rishi típusú szikomorfa koporsója a 17. dinasztia végéről, 18. dinasztia elejéről a British Múzeum gyűjteményében. Nyilvántartási száma: EA54350.
2. Tjentamentet fekete alapú koporsója az Újbirodalom korából, a lelőhelye Théba. Szintén a British Múzeum gyűjteményét gazdagítja, a nyilvántartási száma: EA54521.
http://www.britishmuseum.org/collectionimages/AN00118/AN00118628_001_l.jpg
3. Henut-Udzsebu a ház úrnője, Amon énekesnője volt. Az Újbirodalom idején, azon belül III. Amenhotep uralkodása alatt élt. „Fekete” típusba tartozó koporsója a St. Louis Art Múzeumban van kiállítva. A kivitelezése gyönyörű, a szemeket és a széles nyakéket üvegpaszta és féldrágakő berakásokkal készítték el. Aranyozottak a szövegsávok és az istenalakok, valamint az arc és a fülek, de a paróka is aranysávokkal díszített.
http://www.flickr.com/photos/piedmont_fossil/5139946397/
4. Teti sárga típusba tartozó antropoid koporsója a 18. dinasztia idejéről. Teti Deir el-Medinában élt, azon munkások közé tartozott, akik a királysírokon dolgoztak. A Brooklyn Múzeum weboldala szerint közel egy éves fizetését áldozta erre a koporsóra, melynek nyilvántartási száma: 31.14Ea-b.
https://d1lfxha3ugu3d4.cloudfront.net/images/opencollection/objects/size4/37.14E_front_PS1.jpg
5. Felső egyiptomi szentélyt formázó külső láda alakú koporsó, melynek tulajdonosa Kamosze. Az Újbirodalom korából, azon belül a 18. dinasztia idejéről maradt ránk, ez is a Brooklyn Múzeum gyűjteményét gazdagítja. Az alján ott láthatóak a mozgatást elősegítő talpak. Eredetileg egy ember alakú koporsó volt a belsejében. A oldalakon megjelennek a védelmező istenek és istennők. A hosszú oldalon: udzsat-szem, a Hórusz-fiúk emberfejjel, Anubisz és Thot, a rövid oldalakon Ízisz és Nephthüsz alakja.
https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/3933
6. Szintén a Brooklyn Múzeumban őrzik Weret-uahszet ”mindennapi élet” típusba tartozó koporsóját, mely a 19. dinasztia idejére datálható és Thébában, azon belül valószínűleg Deir el-Medinában került elő.
https://d1lfxha3ugu3d4.cloudfront.net/images/opencollection/objects/size4/37.47Ea-b_PS1.jpg
Képek:
Ikhet per-nu szentélyt imitáló, fekete alapú koporsója a II. Átmeneti korból (13. dinasztia). Lelőhelye: Théba. Nyilvántartási száma: 32.3.430a,b. © The MET |
VII. Antef (Szehemré-Herihermaat) koporsói Dra Abu el-Nagából, II. Átmeneti kor (17. dinasztia, kb. i.e. 1650 – 1550). Ezt az antropoid rishi típusú belső fakoporsót először stukkóval vonták be, majd festették, de ezen kívül berakások is díszítik. 1854-ben Auguste Mariette vásárolta meg a Louvre számára. Az uralkodó nemesz kendőt visel, melynek érdekessége, hogy még ezt is tollmotívum díszíti. A külső fából készült koporsó sajnos kevésbé ép, aranyozott és ugyancsak a rishi típusba tartozik. |
Egy a 18. dinasztia elejére (III. Thotmesz és Hatsepszut uralkodása, kb. i.e. 1479 – 1425) jellemző temetkezés rekonstrukciója. A leletek Deir el-Medinából származnak, több azonos korú sírból, amelyekbe a szerényebb társadalmi réteghez tartozó emberek temetkeztek, ezért főként a mindennapi életben használt tárgyaik alkotják sírmellékleteiket. 1935 és 1939 között leletmegosztás keretében érkeztek a Louvre múzeumba. A koporsó egy ismeretlen asszonyé. Nincsenek rajta feliratok. A palotahomlokzatot idéző festés regisztereiben több azonosíthatatlan alak mellett álajtót, udzsat-szemet, illetve a szentélyen ülő Anubiszt láthatjuk. A fedélen geometriai minta található.
|
Madzsa fehér típusú antropoid koporsója. Újbirodalom (18. dinasztia eleje, III. Thotmesz és Hatsepszut uralkodása, kb. i.e. 1479 – 1425). Deir el-Medinában találták meg 1935-ben, és leletmegosztással került a Louvre gyűjteményébe. Festett fa, magassága 62 cm, hosszúsága 184 cm, mélysége 46 cm. Madzsa sírja egy sziklába vájt üreg volt, mely nem volt alkalmas dekorálásra. A legfontosabb temetkezési jelenetet a koporsóra festették, ezek: étel- és italáldozatot hoznak a házaspár részére, Ozirisz, a sír bejárata felette egy udzsat-szem, Anubisz, a nekropolisz őre, egy szentély tetején, valamint a temetés néhány mozzanata, mint a sirató asszonyok és a koporsó vontatása. A hölgy számára mindennapi használati tárgyai közül helyeztek el néhányat sírmellékletként. Másik oldala: |
Iunia "mindennapi élet" típusba tartozó diorit koporsója, mely napjainkban a Louvreban látható. Iunia királyi írnok és memphisz kormányzója volt. Az Újbirodalom idején, azon belül a 18. dinasztia végén, a 19. dinasztia elején élt. Sírját Szakkarában készíttette el. |
Katebet, Amon énekesnőjének koporsója, 19. dinasztia. (© British M.) |
|
||
Honszu koporsó szettje, 19. dinasztia, II. Ramszesz uralkodása. Honszu, Deir el-Medinában élt, a TT1-es sír az övé, itt találták meg koporsó szettjét is. Mindkettő sárga alapszínű. A belső koporsón az elhunyt dupla parókát visel és rövid szakállt. Kezeiben Ízisz-csomót és dzsed-oszlopot tart. A szövegek és halotti istenségek mellett, mint Ozirisz és Anubisz, Ízisz és Nephthüsz a dekorációban megjelennekk Honsuu és felesége alakjai is. A külső koporsón Honszu háromosztatú parókát és istenszakállt visel. Kezeiben Ízisz-csomót és dzsed-oszlopot tart. Uzeht gallérja alatt, Nut istennő terjeszti ki védelmezően a szárnyait. A dekorációban Honszu Ozirisz előtt adorál. A talprészen pedig felfedezhetitek a Honszu és felesége bá lelkeiket tápláló faistennőt, ezzel a jelenettel szemben szintén a faistennő táplálja Honszu feleségét. © The MET |
Tamutnefret, Amon énekesnőjének koporsó szettje (Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i.e. 1295-1186). Külső és belső antropoid koporsója festett és aranyozott fából készült. Emellett még egy áttört kidolgozású múmiafedél is fedte a holttestét. Koporsóin Tamutnefret vastag parókát visel, melyet virágkoszorú és aranyszínű pántok díszítenek. Szelíden mosolygó arca aranyozott. Csodálatos uszeht gallér fedi a mellkasát, mely alól csak aranyozott kezei látszanak ki. Alatta szárnyait kiterjesztő Nut istennő látható. A hosszan és keresztbe futó feliratsávok a múmiabandázst rögzítő szalagokat idézik. A függőleges feliratsávban az elhunyt nevei és címei mellett, egy Nuthoz szóló fohász szerepel, melyben az elhunyt arra kéri az istennőt, hogy helyezze őt a soha le nem nyugvó csillagok közé. A koporsó oldalán futó feliratsávok között Thot, Anubisz és a Hórusz-fiúk alakja tűnik fel. Tamutnofret testének kilógó részein az aranyozás az istenek húsának színét idézi fel. |
|
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2013.08.01.
Utoljára szerkesztve: 2017.11.03.
Felhasznált irodalom:
Salima Ikram, Aidan Dodson - The Mummy in Ancient Egypt (Thames & Hudson, 1998)
W. Helck/ E. Otto/ W. Westendorf, Lexikon der Ägyptologie (Wiesbaden 1975 - 1989.)
[1] Ez az alsó-egyiptomi Butó ősi szentélyformája, melynek neve pr-nw.
[3] Az wsx szó szélest jelent, ugyanakkor ez a szó jelöli az előkelők öltözékéhez tartozó széles, a mell felső részét takaró nyakéket, melyet rendszerint csőszerű fajanszgyöngyökből fűztek össze.
[4] Hatsepszut idején töltött be igen magas pozíciót.
[6] http://www.britishmuseum.org/research/search_the_collection_database/search_object_details.aspx?objectid=158616&partid=1&searchText=Henutmehyt&fromADBC=ad&toADBC=ad&numpages=10&orig=%2fresearch%2fsearch_the_collection_database.aspx¤tPage=1
[7] Az ún. ”daily life” típus.
[9] Bitorol. Az egyiptológiában arra használjuk, ha valaki egy eredetileg másnak készült dolgot magának tulajdonít, jelen esetben a koporsót újra felhasználja.
|
|